söndag 12 december 2010

Tärnan som kom av sig

Panik i fredags morse: Iris deklarerade att hon minsann inte tänker vara tomte på Lucia utan tärna.

Tärna?? Hur kan hon bestämma sig för det? Jag har ju tomtekläder hemma sen innan. Är hon inte lite liten för att bestämma sig för det?

Men hon gav sig inte och mina kugghjul började snurra. OK, jag får sy ihop nåt snabbt. Ett lakan från min mormor och ett mönster på ett nattlinne från en sömnadsbok som mamma hade när jag var liten fick bli planen.

Enkel modell. Och kantband så klart.

Nederkanten behöll jag från lakanet för att dra nytta av den fina spetsen.

Jättenöjd med resultatet och helt säker på att hon också kommer att bli det. Men vad händer när jag sitter och syr sista sömmen? Hennes pappa ringer och berättar att Iris är magsjuk. Hon har kräkts hela natten.

Hon får vara tärna hemma imorgon.

Vilken tur att jag gjorde ett stooort linne (storlek 105) så att hon kan ha det även nästa år.

1 kommentar:

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Vilket fint linne! Och vad bra gjort att svänga ihop sådär i sista minuten.

Tråkigt bara med magsjukan, men att vara fin hemma är ju inte fy skam det heller.