söndag 30 augusti 2009

Indios de Barcelona

Länge länge har jag tänkt sy det här tältet, ända sedan jag såg det fina hemma hos juntakompisen. Men bara att åka och köpa tyg tog veckor och att göra det tog också emot. Fast jag vet inte varför för det var enkelt och blev populärt hos barnen. Och det blev mycket billigt. Billigaste enfärgade tyget på Ikea för 19 kronor metern plus bambupinnar från blomaffären. Total kostnad kanske 150 spänn.

Sidorna fick påsydda stjärnor. Det tog lite tid fast med spraylim gick det lätt.

Indiankläderna är från 60-talet och ganska slitna (men otroligt fina). De fick nya sömmar och nya gardinfransar. Hästen (även den från Ikea) har fått tömmar av ett måttband.

Inspiration till tältet kom från den här boken. Det är ett bra boktips. Enkla grejer som man kan göra själv eller tillsammans med barnen. Till jul tänker jag göra en borg av sockerbitar med Julius istället för pepparkakshus. Köp den eller låna den på biblan!

För örvigt har det hänt nåt med min kamera. Den var inte superbra förut men nu blir alla bilder gryniga och oskarpa även med bra ljus. Måste komma på nåt sätt att få råd att köpa en ny.

8 kommentarer:

IA Nyckelpiga sa...

Har väntat länge pá att fá se det tältet. Och det blev sá fint.
Och det ser enkelt ut att göra.
Fiffig du är....

Anonym sa...

Duktigt jobbat! Jag skulle nog vara för trög för ett sant "stort" projekt. Sa glad pojken din ser ut :)

Helena sa...

Jättefint tält! Fina indiankläder också, sådana finns väl knappt att få tag på längre? (hmm låter som om jag är lastgammal :-) )

h/saltaste bönan sa...

Supersnyggt! Måste genast sätta igång (ehum - så bra som jag är på att få saker gjorda nu för tiden...).

Aleisa Ribalta sa...

nej, men hallå, vad kul mamma du är! me encanta, heja barca, barcelona färgerna mums, vill ha!

Beata sa...

Vad kul att göra ett tält! Mina barn skulle älska det!

LillaBarn sa...

Vilket tält!! Vi har också ett hemma (köpt...) som både Jade och Max diggar skarpt!!

h/saltaste bönan sa...

Nu är bitarna till bönans tält utklippta!! Men så ska de sys ihop också. Var tvungen att gå in och kika på ditt för att få lite inspiration. Ska nog också köra kantband och dörr.