måndag 31 maj 2010

Kan det bli för mycket av det goda?

Jag beskrev kjolen jag höll på att sy idag och kände själv att det lät som lite för mycket: orange med vita prickar, orangevitrutig volang och matchande fickor med zickzackband runt och bollfrans längst ner. Men jag är nöjd. Tycker att den är både söt och cool samtidigt och inte alls för mycket. Bollfransen jag köpte i dag var pricken över i:et. Hoppas att den blivande två-åringen tycker likadant på lördag.


Det mesta tyget kommer från Dolly's, bollfrans från Mattssons band och mönstret från Ottobre. Jag gjorde en liknande för drygt ett år sen och det var grymt skönt att redan ha mönstret utklippt. Det är det som är grejen - jag måste använda mönstren flera gånger för att bli lite produktiv eftersom det oftast är på rita-mönster-och-klippa-ut-dem-grejen jag fastnar. Det är så tråkigt.
Därför sydde jag också ett nattlinne från samma mönster som detta som är en absolut favorit hos både mig och Iris. Nu i sommarvariant med trekvartslånga ärmar. Tyget har legat ganska länge och jag kommer inte ens ihåg var det kommer ifrån. Förmodligen från Tradera. Jag har tyckt att det är ganska tråkigt, men som nattlinne är det gosigt och en turkos mudd piggar ju alltid upp.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Skjørtet/kjolen er perfekt! Gøy når noe er litt over toppen. Akkurat der kan KULT dukke opp om man er heldig (eller dyktig!).

h/saltaste bönan sa...

precis så underbar som jag visste den skulle bli. visst var det rätt att vänta på bollfrans? grymt cool! var mattssons band som en bal på slottet?

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Vilken fin kjol!

Anonym sa...

Håller med om att kjolen inte alls är för mycket utan toppenfin!
Känner till din mönsterångest!

Helena sa...

Kjolen är superfin! Håller med om att det är trist med att rita och klippa ut mönster!

Jonglören sa...

Gillar dina tygkombinationer skarpt. Tycker det blev jättebra. I regel så tror jag att man är lite för feg när man står där och ska välja tyger och många tror nog att man "spär på för mycket". Sån är jag i alla fall. Men jag har märkt att de gånger jag blir mest nöjd är när jag "tar lite risker" och väljer hejvilt mellan tygerna. Så länge färgerna är i samma nyanser så.

Jennie sa...

För mycket? Inte då!! Superfin! :)

Helena sa...

Urcool och himla söt kjol...tycker absolut inte att det blev för mycket!!!

IA Nyckelpiga sa...

Men den är ju bara för fin alltsá!

Bernadette/Finally Teatime sa...

Allt är jättefint! Kjolarna speciellt!!