onsdag 4 mars 2009

Det var inte meningen...

Nu är jag klar med de hemliga presenterna, men jag kan inte lägga ut dem förrän tidigast på lördag efter 1-årskalaset vi ska på då (om Julius hinner bli frisk). Så var det inte meningen att jag skulle sy nåt mer den här veckan. Men så blev jag sugen på att göra den här till Iris:

Det är en omlottblus efter mönster från Gynters "Sy till barnen", fast förminskad eftersom minsta mönstret var storlek 84. Egentligen är inte tyget alls min stil, men jag tycker att det blev bra med de svarta kanterna. Tyget kommer från Ikea. Det fattas fortfarande en knapp att sätta ihop den med, men jag har för mig att det finns fina knappar i mammas skrivbordslåda och jag ska ju förhoppningsvis till henne i helgen. Den färdiga blusen får visas med en livebild sen.

När den var klar kom jag på att Iris inte har något att ha till så jag tänkte sy en kjol. Hon har ju inte fått någon egen ännu. När jag letade bland mina tyger hittade jag ett par kasserade manchesterbyxor i storlek 86 som Julius haft. De var helt klart förbrukade efter att 4 barn slitit dem väl och jag hade klippt en bit till gitarren. Varför inte förvandla dem till en minikjol? tänkte jag.

Jag sydde på en mudd upptill och en volang nertill och så här blev resultatet:

1 kommentar:

Martina sa...

Jag tycker verkligen om tyget på tunikan! Tuff kjol! Inspererad:)